(bedragen x € 1.000) | Realisatie 2017 | Begroting 2018
| Begroting 2018
| Realisatie
| Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -119.848 | -125.644 | -126.501 | -125.539 | 963 |
Baten | 29.888 | 30.502 | 29.192 | 30.213 | 1.021 |
Saldo | -89.959 | -95.143 | -97.310 | -95.326 | 1.984 |
Het programma Samenleving heeft per saldo een voordeligeafwijking van € 1.984.000. Dit komt door € 963.000 lagere lasten en€ 1.021.000 hogere baten.
(bedragen x € 1.000) | Realisatie 2017 | Begroting 2018
| Begroting 2018
| Realisatie
| Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
BV021 Kunst en cultuur | |||||
Lasten | -7.391 | -7.659 | -7.570 | -7.770 | -200 |
Baten | 1.445 | 1.550 | 1.297 | 1.460 | 163 |
-5.946 | -6.109 | -6.273 | -6.310 | -37 | |
BV022 Sport en recreatie | |||||
Lasten | -6.499 | -8.255 | -7.347 | -6.976 | 371 |
Baten | 766 | 1.061 | 1.055 | 1.037 | -18 |
-5.732 | -7.194 | -6.293 | -5.939 | 354 | |
BV023 Wijkmanagement | |||||
Lasten | -637 | -771 | -746 | -781 | -35 |
-637 | -771 | -746 | -781 | -35 | |
BV024 Jeugd | |||||
Lasten | -20.981 | -21.861 | -22.104 | -23.194 | -1.089 |
Baten | 51 | 0 | 0 | 157 | 157 |
-20.930 | -21.861 | -22.104 | -23.036 | -932 | |
BV025 Onderwijs | |||||
Lasten | -9.905 | -9.570 | -10.015 | -10.357 | -342 |
Baten | 1.288 | 1.316 | 1.518 | 1.852 | 334 |
-8.617 | -8.255 | -8.497 | -8.505 | -8 | |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | |||||
Lasten | -31.775 | -34.578 | -35.837 | -34.763 | 1.074 |
Baten | 1.963 | 1.792 | 1.224 | 1.440 | 216 |
-29.812 | -32.787 | -34.613 | -33.324 | 1.289 | |
BV027 Werk en inkomen | |||||
Lasten | -42.660 | -42.951 | -42.881 | -41.698 | 1.184 |
Baten | 24.375 | 24.784 | 24.098 | 24.267 | 169 |
-18.284 | -18.166 | -18.783 | -17.430 | 1.353 |
Lasten | Baten | |
---|---|---|
Hogere lasten evenementen | -107.000 | - |
Hogere lasten en hogere baten Purmaryn | -155.000 | 163.000 |
Overige afwijkingen | 64.000 | - |
Totaal | -200.000 | 163.000 |
Evenementen
Naast de reguliere evenementen hield Purmerend ook in 2018 nog een aantal evenementen waar veel ambtelijke uren aan besteed zijn zoals: Het Nederlandse Lied, Reuring en Electronic Picnic. Dit veroorzaakt de overschrijding op evenementen.
Purmaryn
Er is een hogere opbrengst aan kaartverkoop gerealiseerd. In verband met de contractuele afspraken zorgt dit automatisch voor een hogere last aan voorstellingskosten, doordat er meer moet worden afgedragen aan artiesten.
Overige afwijkingen
De overige afwijkingen blijven onder de toelichtingsgrens van € 100.000 en worden hierdoor niet apart toegelicht.
Lasten | Baten | |
---|---|---|
Multifunctionele Sportaccommodatie de Beuk | 290.000 | - |
Overige afwijkingen | 81.000 | -18.000 |
Totaal | 371.000 | -18.000 |
Sportaccommodaties
De exploitatielasten van de multifunctionele sporthal De Beuk zijn 290.000 lager dan begroot. Bij de kadernota 2013 was een voorlopige raming opgenomen in de begroting. De realisatie 2018 laat zien dat dit te hoog geraamd was.
Lasten | Baten | |
---|---|---|
Overige afwijkingen | -35.000 | - |
Totaal | -35.000 | - |
Overige afwijkingen
De overige afwijkingen blijven onder de toelichtingsgrens van € 100.000 en worden hierdoor niet apart toegelicht.
Lasten | Baten | |
---|---|---|
Jeugdzorg lokaal (preventief/ambulant) | 548.000 | - |
Regionale Contractering (SPIC) | 116.000 | - |
Niet gecontracteerde zorg (BOK) | -1.896.000 | - |
Persoonsgebonden budget (PGB) | -49.000 | - |
Landelijke inkoop | -251.000 | - |
Overige kosten | 443.000 | 157.000 |
Totaal | -1.089.000 | 157.000 |
Jeugdzorg lokaal (preventief/ambulant)
De reguliere baten en lasten op het onderdeel Jeugdzorg lokaal kwamen vrijwel uit op het eerder begrote bedrag. In december 2018 werd bekend dat er meer middelen beschikbaar zouden komen voor OAB (Onderwijs Achterstanden Beleid) vanaf 2019 en hiervoor zouden ook de voorwaarden worden verruimd. Voor 2018 resulteert dit nog in een incidentele overschrijding van het budget op het OAB. Zie hiervoor ook het beleidsveld Onderwijs.
Regionale Contractering (SPIC)
Per 1 januari 2018 is Purmerend overgestapt op een nieuw systeem waarbij de zorgtrajecten werden voorgefinancierd. In december 2018 werd besloten hier van af te wijken en af te rekenen op werkelijke kosten. Hierdoor is er een onderbesteding ontstaan op het eerder opgehoogde budget.
Niet gecontracteerde zorg (BOK-betaalovereenkomst)
De overschrijding op het budget van de BOK geeft op dit moment een vertekend beeld. De administratie rondom de BOK is per 2018 gewijzigd.Ten opzichte van voorgaand jaar zien we juist een daling in het aantal en de bedragen van de betaalovereenkomsten.
Persoonsgebonden budget (PGB)
Voor PGB hebben wij nog geen definitieve cijfers van de SVB. Ten opzichte van het budget is er een overschrijding. Er is geen stijging van het aantal kinderen te zien over 2018 maar wel een stijging van het aantal indicaties. Dit wil zeggen dat de zorg per traject duurder geworden is. Elke aangevraagde PGB gaat langs de contractmanager die deze individueel toetst.
Landelijke inkoop
Ook bij Landelijke inkoop heeft het nieuwe systeem en een andere manier van administreren invloed op de vergelijking met het budget. Cijfermatig zien wij geen grote verandering met voorgaand jaar.
Overige kosten
In deze kosten zitten onder andere het ambtelijk apparaat en kosten uit voorgaande jaren, welke door de nieuwe systematiek niet op de bovenstaande onderdelen geboekt konden worden. Kosten met betrekking tot de samenwerking in de regio zijn lager uitgevallen. Er konden meer kosten worden doorbelast aan de regiogemeenten. Voor volgende jaren worden deze lagere kosten vooralsnog niet verwacht. Verder is de geringe overschrijding op de Gecertificeerde Instellingen hier ook in verwerkt.
Lasten | Baten | |
---|---|---|
Lagere lasten en hogere baten onderwijsondersteuning | 115.000 | 3.000 |
Hogere lasten en hogere baten achterstandenbeleid | -389.000 | 284.000 |
Overige afwijkingen | -68.000 | 47.000 |
Totaal | -342.000 | 334.000 |
Onderwijsondersteuning
Voor leerlingenvervoer werd in 2018 € 39.000 minder uitgegeven dan geraamd voor vervoer van/naar school. Voor volwasseneductie is in 2018 geen geld besteed voor het project laaggeletterdheid, waardoor € 30.000 minder werd uitgegeven. Voor de brede ontwikkeling en impuls brede school en cultuur werd € 54.000 minder uitgegeven doordat minder subsidie werd aangevraagd dan verwacht. Voor Natuurbescherming is per saldo € 10.000 meer uitgegeven aan onderhoud aan schoolwerktuinen en meer aan materialen, zoals strobalen,voor de kinderboerderij.
Achterstandenbeleid
In 2018 is geïnvesteerd in onderwijs achterstandenbeleid, waarbij de relatie met jeugd is gelegd. Projecten als Kinderen uit de Knel, Sterklassen, CJG en voorschoolse werkwijzen worden uit achterstandenbeleid bekostigd. Deze projecten passen binnen de doelstelling van het onderwijs achterstandenbeleid en geven een flinke impuls in de bestrijding van deze achterstanden. Dit resulteert in een incidentele overschrijding van het budget van € 389.000.
In 2018 heeft ook een vrijval van middelen vanuit het Regionaal Meldpunt Coordinatie (RMC) en Aanval op Uitval plaatsgevonden van € 284.000. Deze middelen waren ten onrechte gereserveerd, terwijl de werkelijke kosten ten laste van de algemene uitgaven werden gebracht. Dit is nu hersteld door deze vrijval.
Overige afwijkingen
De overige afwijkingen blijven onder de toelichtingsgrens van € 100.000 en worden hierdoor niet apart toegelicht.
Lasten | Baten | |
---|---|---|
Niet beinvloedbare kosten | 166.000 | - |
Hogere lasten inhuur | -192.000 | - |
Lagere lasten Welzijnswerk | 119.000 | - |
Lagere lasten Welzijnsaccommodaties | 158.000 | - |
Hogere lasten Hulp bij Huishouden | -518.000 | - |
Hogere lasten PGB's | -185.000 | - |
Lagere lasten herverstrekkingen hulpmiddelen | 100.000 | - |
Lagere lasten Openbaar Vervoer ouderen | 103.000 | - |
Lagere lasten Nieuw Beleid Wmo | 291.000 | - |
Lagere lasten voorziening dak- of thuisloze | 644.000 | - |
Lagere lasten individuele vervoerskosten | 44.000 | - |
Lagere lasten individuele begeleiding | 153.000 | - |
Lagere lasten subsidies | 118.000 | - |
Hogere baten eigenbijdrage | 165.000 | |
Overige afwijkingen | 73.000 | 51.000 |
Totaal | 1.074.000 | 216.000 |
Niet beïnvloedbare kosten
In de meicirculaire is er € 166.000 extra ontvangen voor beschermd wonen.
Inhuur
Binnen het beleidsveld maatschappelijke ondersteuning is er een overschrijding op inhuur van € 192.000. Dit wordt echter opgevangen door overschotten op het inhuurbudget binnen de overige beleidsvelden.
Welzijnswerk
Er is minder subsidie verleend dan begroot, hierdoor is er een onderschrijding van €119.000.
Welzijnsaccommodaties
De onderschrijding van € 158.000 is ontstaan doordat er minder beroep is gedaan op gastlocaties. Daarnaast heeft de nieuwbouw en de verhuizing van Columbuzz langer geduurd. De verplaatsing van wijk- en ontmoetingsruimte in Weidevenne krijgt zijn beslag in 2019.
HBH
Vooruitlopend op de landelijke invoering van het abonnementstarief heeft Purmerend dit al in 2018 al ingevoerd. Bij hulp bij huishouden heeft dit tot gevolg dat het aantal aanvragen met 17% is gestegen, waardoor we een overschrijding hebben van € 518.000.
PGB's
Het aantal budgethouders voor HBH is met 10% afgenomen, het aantal budgethouders voor begeleiding is met 22% toegenomen. Per saldo leveren de PGB's een tekort op van € 185.000.
Herverstrekkingen hulpmiddelen
Er zijn minder herverstrekkingen geweest omdat er minder in depot waren en meer technisch afgekeurd, waardoor we meer nieuw moesten verstrekken.Hierdoor is een onderschrijding ontstaan van € 100.000.
De nieuwleveringen worden uit het hulpmiddelenkrediet gefinancierd.
Openbaar Vervoer Ouderen
De afgelopen twee jaar is er een pilot geweest omtrent Openbaar Vervoer-regeling (OV-regeling) voor ouderen. Binnen de pilot hadden minder draagkrachtige ouderen de mogelijkheid om met korting te reizen met het openbaar vervoer. Het doel van de regeling was de bestrijding van eenzaamheid onder ouderen. Eind 2018 is er een evaluatie gedaan naar het gebruik en het effect van de regeling. Het gebruik van deze regeling heeft geresulteerd in een onderschrijding van € 103.000. Ook constateren we dat het effect van deze regeling veel minder groot is dan was beoogd. Het doel (eenzaamheid bestrijden) sluit niet goed aan op de regeling. Naar aanleiding van de evaluatie is besloten om te stoppen met de regeling en het alternatief te onderzoeken. De raad is hierover geïnformeerd middels een brief (1460277).
Nieuw Beleid Wmo
In 2017 is besloten nieuw beleid op de Wmo uit te gaan voeren (Raadsbesluit 1391113). Op deze onderdelen is echter een onderschrijding van € 291.000. Dit bedrag bestaat uit verschillende onderdelen. De vraag omtrent de kinderopvang voor mantelzorgers is zo incidenteel dat dit desgewenst ingevuld wordt ten laste van de bijzondere bijstand. Verder wordt er nog gezocht voor een passende vertaling van het beleid voor domotica. In 2018 is begonnen met de inzet van de mantelzorgregisseur. Dit blijkt te voorzien in een behoefte. Er wordt nagedacht over uitbreiding van deze functie.
Voorziening voor mensen die dak- of thuisloos zijn en te maken hebben met een chronische verslaving.
Er is voor de opvang van mensen met een chronisch verslaving opgevoerd voor € 624.000, met daarbij de melding dat dit gedekt kon worden binnen het budget van de Wmo. Een locatie in Purmerend is nog in onderzoek. Het gros van de mensen over wie het hier gaat, worden op dit moment wel gehuisvest met passende begeleiding; veelal buiten de regio, wat extra kosten met zich mee brengt. Deze kosten worden nu gefinancierd uit de WMO gelden voor begeleiding. Verder is het incidentele onderzoeksbudget van € 20.000 over.
Individuele vervoerskosten
Het aantal cliënten dat gebruik maakt van individueel vervoer is met 12% gedaald. Hierdoor is er een onderschrijding van € 44.000 ontstaan.
Individuele begeleiding
Door de invoering van het abonnementstarief hadden we verwacht dat er een hogere afname van deze zorg zou zijn. Dit is voor deze doelgroep echter niet het geval, met als resultaat dat er een onderschrijding van € 153.000 gerealiseerd is.
Subsidies
Verschillende subsidievaststellingen van 2017 hebben een onderschrijding van €118.000 tot gevolg.
Eigen bijdrage
Het aantal cliënten hulp bij huishouden en individuele begeleiding is substantieel gestegen,waardoor er meer eigen bijdrage is ontvangen. Hierdoor is de verwachte daling van de eigen bijdrage naar aanleiding van het abonnementstarief niet gerealiseerd en zijn er hogere baten van € 165.000 ontstaan.
In algemene zin zien we dat er een onderschrijding is op de subsidies ten op zichte van het subsidieplafond (400.000).
Overige afwijkingen
De overige afwijkingen blijven onder de toelichtingsgrens van € 100.000 en worden hierdoor niet apart toegelicht.
Lasten | Baten | |
---|---|---|
Lagere lasten en hogere baten participatie | 3.000 | 13.000 |
Lagere lasten sociale werkvoorziening | 91.000 | - |
Lagere lasten en lagere baten inkomensondersteuning | 883.000 | 68.000 |
Lagere lasten en hogere baten armoedebeleid | 5.000 | 88.000 |
Lagere algemene kosten werk en inkomen | 202.000 | - |
Totaal | 1.184.000 | 169.000 |
Participatie
Door de detachering van medewerkers naar Werkom per 1 april 2018 zijn minder uren doorberekend naar het taakveld Participatie. Dit levert een lagere uitgave van € 224.000 op. Daar tegenover staat een hogere bijdrage aan het Participatiebedrijf Werkom van € 406.000. Dit komt door de groenbanen die in de bevoorschotting van Werkom is opgenomen, terwijl dit door de gemeente niet geraamd was. Hierover vinden gesprekken plaats met Werkom. De nog te ontvangen jaarrekening 2018 van Werkom moet uitsluitsel moet geven of deze bevoorschotting terecht is geweest. Aan individuele participatietrajecten, die de gemeente zelf uitvoert, is voor € 40.000 meer uitgeven dan geraamd door intensivering van het aantal trajecten.
Voor sociaal rendement is € 68.000 minder uitgegeven dan geraamd, doordat er minder medewerkers geplaatst werden dan verwacht.
Voor maatschappelijke begeleiding is in de begroting € 60.000 opgenomen, terwijl daar per saldo € 3.000 is besteed. Dit komt door een vrijval van overblijvende gelden voor statushouders uit 2017. Hierdoor is een incidenteel voordelig saldo van € 57.000 ontstaan.
Voor het werkgeversservicepunt zijn geen kosten gemaakt door de komst van Werkom. Hierdoor is een besparing van € 38.000 ontstaan. Tot slot laat vrijval van het spaarsaldo participatie van € 64.000 tot een voordeel op de lasten.
De hogere baten van € 13.000 door enerzijds een niet geraamde decentralisatie uitkering statushouders van per saldo € 48.000 en niet geraamde ontvangen eigen bijdragen van participatieverklaringen bij inburgering van € 3.000. Anderzijds is er een lagere bijdrage van regiogemeenten voor bureau Werk van € 39.000 door de komst van Werkom.
Sociale werkvoorziening
Door een gunstige afrekening van € 91.000 van de WSW taakstelling 2017 van de voormalige werkvoorziening Baanstede zijn lagere lasten ontstaan.
Inkomensondersteuning
Het aantal uitkeringsgerechtigden Particaptiewet, IOAW en IOAZ is in 2018 gedaald van 1.718 per 1 januari 2018 naar 1.584 per 31 december 2018. Deze daling resulteert in lagere uitgaven van in totaal € 900.000. Van het Rijk is voor de BUIG en BBZ na herrekening meer ontvangen dan geraamd, per saldo € 98.000. De correctie op de voorziening dubieuze debiteuren leidt tot een aanpassing van het saldo.
Armoedebeleid
De hogere baten zijn o.a. het gevolg van een actief invorderingsbeleid, waardoor € 31.000 meer aan terugvordering/verhaal bijzondere bijstand ontvangen werd. Daarnaast werd in het kader van de schuldhulpverlening € 57.000 meer aan geïnde afdrachten budgetbeheer en schuldregelingen ontvangen.
Algemene kosten werk en inkomen
In 2018 zijn formatie-uitbreidingen met overhead voor preventiemedewerker, budgetcoach en verhoogde ICT kosten van Werk en Inkomen van in totaal € 202.000 ten onrechte op de post algemene kosten werk en inkomen geraamd. De realisatie is echter verantwoord op de loonkostenplaatsen met bijbehorende doorbelastingen naar de verschillende producten.
Transformatie 3D
Vooruitlopend op het landelijke beleid vanaf 2019 om de eigenbijdrage te standaardiseren naar € 17,50 heeft Purmerend dit beleid alvast gahanteerd in 2018. In de raadsvergadering op 21 december 2017 is besloten de inkomsten eigenbijdrage te verlagen en dit te dekken door een onttrekking te doen vanuit de transformatie reserve 3D. Door deze onttrekking van € 734.000 en een dotatie van het rekeningsresultaat 2017 van € 339.350 staat het saldo eind 2018 van deze reserve op € 4.223.601.
Risico reserve 3D
In de raadsvergadering op 5 september 2018 is besloten om de Stichting Wonen en Zorg Purmerend een aanvullende subsidie te geven, waardoor de wijkpleinfuncties in stand gehouden kunnen worden (Raadsbesluit 1448730). Dit is gefinancierd door een onttrekking te doen aan de risico reserve 3D van € 260.000. Het eindsaldo van deze reserve is hierdoor € 490.000.
Herstructureringskosten WSW
In de raadsvergadering van 27 september 2018 is besloten om het saldo van de bestemmingsreserve herstructureringskosten WSW van € 237.484 aan te wenden ter dekking van de incidenteel hogere oprichtingskosten van Werkom in 2018 en de reserve op te heffen. Dit besluit is uitgevoerd.
Participatie
In de begroting 2018 is een onttrekking geraamd van € 114.882. Daarnaast is in de raadsvergadering van 27 september 2018 besloten om € 41.516 aan te wenden ter dekking van de incidenteel hogere oprichtingskosten van Werkom in 2018. Dit besluit is uitgevoerd. Het saldo van deze reserve bedraagt na deze onttrekkingen € 555.832.
Hulpmiddelenkrediet 2018
Het hulpmiddelenkrediet is van € 1.400.000 verhoogd naar € 1.670.000 (Raadsbesluit 1458645). Deze verhoging was gebaseerd op het hoge scenario van de facturatie tot en met oktober. De realisatie van de maanden november en december zorgden voor een onderschrijding van € 281.000.
Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten) | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere lasten PGB's | -185.000 | - |
Lagere lasten subsidies | 400.000 | - |
Hogere baten eigenbijdrage | - | 165.000 |
Hogere lasten Jeugd (reeds structureel verwerkt) | -1.000.000 | - |
Dekking lasten Jeugd uit OAB | 450.000 | - |
Lagere lasten multifunctionele sporthal De Beuk | 290.000 | - |
Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten) | Lasten | Baten |
---|---|---|
Aanval op de uitval | - | 185.000 |
Kwalificatieplicht | - | 13.000 |
Onderwijs achterstandenbeleid (OAB) | - | 138.000 |
Armoedebestrijding ouderen | -15.000 | - |
Decentrale uitkering asielinstroom 2017 | - | 269.000 |
Afrekening liquidiatie Baanstede | - | 90.000 |
Totaal | -15.000 | 695.000 |